fashionette


Jag bojkottar brännan
May 1, 2007, 3:40 pm
Filed under: Beauty, Fashion, Uncategorized

Jag är så trött på att läsa i “mode”-bloggar och tidningar varje vecka om BUS-krämer, solning, och hur hemskt det är att vara blek.  Det känns inte längre som ett val – att smörja in sig med brun utan sol eller lägga sig i solariet, nu är det ett tvång. Läste precis en kommentar på en känd modeblogg som löd att det tydligen var “operfekt” att vara blek. Är det bara jag som reagerar på sånt? Jag tror inte att någon tycker det är okej (det tycker iallafall inte jag att det är) att klanka ner på någon med mörk hy och påstå att man minsann ska bleka huden – varför är det då okej att göra så mot ljushyade?

Jag tänker iallafall bojkotta brännan och allt som det innebär och inte bli hysterisk för att jag är blek eller för att min BUS-kräm har tagit slut. Jag hoppas att jag inte är den enda. Okej, nu blev det här inlägget sådär drygt och politiskt men det är min blogg och jag är trött på sol-hysterin.

Kommentera gärna.


20 Comments so far
Leave a comment

Jag ställde lite frågor kring “den perfekta människan” inför ett skolarbete på bloggen häromdagen och då var det otroligt många som svarade att den perfekta människan inte var blek. Sen har ju just ordet “blek” blivit lite av ett uttryck för en tråkig människa så det syftar väl kanske inte alltid på utseendet. Personligen tycker jag blek+fräknar är något av det finaste som finns!

Comment by Michaela

(blek hy alltså)🙂

Comment by Michaela

Ja, jag tycker också det är fint. Men alla passar ju i olika saker, sen kanske jag är lite partisk för att jag själv är blek som en porslinsfigur men jag trivs med det och det är synd när folk ogillar att man sticker ut lite. För mig går hursomhelst en blek hy framför en fejkbränna (sen kan man ju få till den väldigt snyggt, men majoriteten överdriver och misslyckas och får den kända morotsorange tonen)🙂

Comment by fashionette

Jag tycker man hellre kan vara likblek än att se ut som en orangeröd apelsin som går runt.Det e ju normalt med “blek” hud men den kanske e blek i olika nyanser…lr ja vet inte..
Men iafall jag håller med dej…

Comment by amanda

Jag föredrar mig själv som brun, eftersom när jag är blek ser jag oftast läskigt blek ut- typ dött lik.Grådaskig och hemsk. Dock är porslinsvit hy jättefint. Gärna med fräknar!! Så fint.

Men jag håller med om att det kan gå till överdrift ibland. Man FÅR vara blek, behöver inte vara solkysst året runt, även om man trivs bäst så. Att fejka blir oftast fult.

Comment by Linnea

Ja, alla får välja, men nu känns det som ett tvång. Synd, faktiskt.

Comment by fashionette

Yeah, I definitely need a translator.

Comment by corporateplayboy

Jag gör precis som dig, bojkottar brännan alltså. Och så kan man ju faktiskt lägga till att många ser bättre ut bleka än solbrända. Jag föredrar faktiskt att vara blek, det ser jätteskumt ut att vara brun som en pepparkaka till mina färger.
Bleka tjejer är vackert!

Comment by Nova

Jag tkr det konstigaste är att vissa tkr det är snyggt att vara solkysst året , men vi som ÄR normalt solkyssta året runt är inte med i “modet” liksom vi blir även retade för att vara solbräna året runt, så det sjukaste tkr jag är att modet är att vara solkysst och att liksom bleka människor gillar vara bleka, och tillochmed att solkyssta året runt blir mobbad pg.a det..Typ öhm fattar ngn vad jag skriver -.-?

Sjukt mode , man ska se ut som man vill punkt slut.

Comment by Anika

hmm jag tkr faktist att både brunt och blek hy är snyggt. Eftersom jag är brun året runt , bryr jag mig inte så mkt.

TRIVS MED dig sj..
Sjukt mode , man ska se ut som man vill punkt slut.

Comment by Anika

Fan…jag har toksvårt att bli brun…blir bara röd å sen vit igen om jag inte solar jättelångsamt. Så jag brukar vara vit året om, haha! Jag är lätt blekast på gymmet…alla där är redan sjukt solariebrända! Visst är det fint med en lagom bränna, men eftersom jag är luspank så blir det varken solarie eller fekbränna för min del. Jag bojkottar med dig!

Comment by Caroline

jag läste också om dem där kommentarerna om att blek inte är perfekt, galet!

Comment by ebba

jag är ingen solmänniska heller. Jag kör indieblek största delen av sommaren😉 tycker det är riktigt fult när folk är för bruna. Visst lite sol på kinden är snyggt men sen får det vara nog.

Comment by Ida

Ska på bröllop på lördag. Min klädsel är en kort klänning som inte bara visar benen men också lite av axlar och rygg. Så efter cirka 10 års icke-solande i solarium begav jag mig dit i måndags och ska dit imorgon igen. Men jag gör det endast för att jag ska på bröllop, annars är jag verkligen en anti-solarietjej, anti-brunutansolkrämtjej, anti-solandetjej.

P. S. Har ett litet inlägg om dig på min blogg, kika gärna på det!

Comment by Martina

Jag är stolt blek! Visst, på sommarna kan det vara fint att vara lite brun men på vintern ser det ju bara onaturligt ut.

Comment by sofia

Wow, tack för alla kommentarer. Kul att se hur andra tycker, dessutom verkar vi ju ha ungefär samma åsikter också.🙂

Comment by fashionette

Ja brukar inte heller smörja in mig me bus å har aldrig solat solarie å ja klarar mig bra ändå😀

Comment by Jenny

Jag hatar att vara brun. Använder till och med vitt puder i bland för att “bättra på” min blekhet!
Aldrig solat solarium, aldrig använt solpuder eller brun utan sol. Tycker att brunhet lätt kan se skabbig och billig ut!

Comment by baradödafiskarflytermedströmmen

jag håller med dig till fullo! jag själv är blek, har brunt hår, blåa ögon så jag sticker ut! men jag har fått många komplimanger för det, men såklart så finns det ju de som är besatta av att vara bruna och att om någon är blek så är de onormala. Jag får ofta frågor om varför jag inte blir brun på sommrarna (självförtroendet sjunker ju efter ett tag, så sommrarna i skolan är inget plus).. det är bara idiotiskt, blek hy är lika fint som brun hy.. finare t.om!

Comment by dominqiue

Jag är 12 år och jag blir mobad och jag blir kallad för spöke på vintern blir jag kallad för spöke men inte på sommaren på sommaren är gillar alla mig men sen på vintern är jag ingen…
Men jag lovar att jag när jag blir stor kommer bli något jag vill bara att ni ska komma ihåg det här namnet för vem vet någon gång ni kanske ser mig på tv rutan… “Vivi” kom ihåg

Comment by Anonym




Leave a Reply

